

Šie prieštaravimai yra sisteminiai, nes jie būdingi ne tiek atskiriems asmenims ar įstaigoms, kiek pačiai ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo sistemai. Straipsnyje pateikiami empiriniai argumentai, parodantys, kokių prieštaravimų Lietuvoje patiria ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas ugdymo paskirčių aspektu. Tyrimo tikslas buvo nustatyti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo paskirčių hierarchiją atsižvelgiant į tai, kaip trys ugdymo dalyvių grupės – pedagogai, vaikų tėvai ir specialistai – hierarchizuoja skirtingas ugdymo paskirtis. paštas: analizuojami Lietuvoje atlikto reprezentatyvaus tyrimo duomenys. paštas: mokslų (edukologijos) daktarasĮl. Socialinių mokslų (edukologijos) daktarasĮl. Studies indicated that meaningfulness is the most important aspect of sense of coherence in creating gratifying mother – child relationship. Most statistically significant correlations were found between the meaningfulness and relationship dimensions.Ĭonclusions. Studies indicated numerous statistically significant correlations between sense of coherence in mothers of children with intellectual disability and aspects of their relationships. The research group is characterized mainly by medium and high level of sense of coherence. Questionnaire developed by Antonovsky (1987) and California Inventory for Family Assessment developed by Werner and Green (1996). The study was conducted using: Orientation to Life The research group wasĮstablished on the bases of combined intentional selection (mothers of children with intellectual disability). The scope of research included 36 Polish women.

Relationship between sense of coherence in mothers of children with intellectual disability and characteristics of relationships between them was made a research problem of the study.
